Ik zag begin september alweer
stellingen vol pepernoten in de supermarkt. Het werkte deprimerend op mij,
alsof het alweer winter was en niet gewoon nog nazomer. Ik liep er met een boog
omheen en probeerde niet te kijken. Op sommige scholen gebeurt iets
soortgelijks, daar begint ergens in oktober al een sinterklaassfeer te hangen,
of moet ik zeggen: sinterklaas-stress, want het gaat vaak gepaard met veel
gezucht. Onmogelijk om er met een boog omheen te lopen, volgens veel
leerkrachten. Ze hebben veel werk aan het organiseren van
sinterklaasactiviteiten met de kinderen en met de ouders, en zien een periode
naderen waarin kinderen steeds opgewonden zijn. Het lijkt soms of in die tijd alleen
de hoogstnodige onderdelen van het onderwijsprogramma uitgevoerd kunnen worden.
Omdat schrijven nogal eens als een minder belangrijk taaldomein wordt gezien,
valt dit gemakkelijk af in de sinterklaastijd.
Sjonge, vanaf begin november tot 6 december niet meer schrijven? Dat
moet anders kunnen!
Niet alle thema’s waarmee op
basisscholen gewerkt wordt, zijn inhoudelijk rijk of belangrijk genoeg om over
te leren. Sinterklaas is zo’n thema, maar het geldt soms ook voor Kinderboekenweekthema’s
of taalmethodethema’s. Over Sinterklaas hoeven kinderen niet veel te leren – ze
weten al precies waar het om draait: het feest vieren, speculaas eten en
cadeautjes krijgen! Zo niet thuis, dan in elk geval op school. Winterfeesten
als Sinterklaas en kerst kunnen de gemoederen behoorlijk bezighouden. Kan je
die betrokkenheid benutten voor iets leerzaams op taalgebied?
Ik denk dat je bij alle thema’s
goede schrijfonderwerpen kunt bedenken, en dus ben ik Sinterklaas te lijf
gegaan met behulp van de genre-indeling uit mijn boek. Het moet mogelijk zijn
om behalve sinterklaasgedichten ook andere interessante teksten te schrijven in
de weken voor 5 december, en daar ook nog iets van te leren. Hieronder vind je
het resultaat van mijn brainstorm, eerst voor de groepen 1 tot en met 4, en
daaronder voor de groepen 5 tot en met 8. Probeer er eens eentje uit in je groep
en stuur mij een goed gelukte Sinterklaastekst, dan publiceer ik hem op mijn
blog!
Schrijfonderwerpen voor groep
1-4
|
|
Genre en doel
|
Mogelijke tekstsoorten en
schrijfonderwerpen
|
Vertelling
Doel:
Reeks gebeurtenissen uit persoonlijke ervaring
vertellen
|
-
een keer dat je
Sinterklaas op straat zag
-
ervaringen met
schoenen (allerlei soorten meenemen en breed ervaringen met schoenen laten
vertellen)
-
ervaringen met
het in- en uitpakken van dingen: cadeautjes, maar ook pakjes voor de post,
verhuisdozen, bezorgde pakken, eten dat je meeneemt inpakken, koffers en sporttassen
-
ervaringen met
(sinterklaas)snoep en manieren om het te eten / te bewaren
-
een keer dat je
op een boot of ander drijvend/varend ding hebt gezeten
-
ervaringen met
daken en andere hoge plekken waar je op klom (ladders, trappen, dakgoten,
schoorstenen)
-
een keer dat je
een paard gezien hebt en wat deed dat paard
|
Verslag/
Beschrijving
Doel:
Geordend beschrijven van een gebeurtenis of een
verschijnsel
|
- beschrijf jouw sinterklaasfeest van begin tot eind
(kan dus alleen na afloop)
- cadeautjes tekenen/beschrijven die je niet wilt of
die je niet krijgt (prentenboek Kleine Ezel en jarige Jakkie)
- categorieën cadeautjes of snoepjes maken en
beschrijven
- tekeningen maken van alle kleren die Sint en Piet
dragen en deze beschrijven
|
Procedure
Doel:
Instrueren en beschrijven hoe je iets moet doen
|
-
instructie voor
het op de juiste wijze zetten van je schoen
-
recept voor
pepernoten
-
instructie voor
jezelf verkleden als sint of piet
-
instructie voor
het knutselen van iets (dat echt in de klas gedaan is)
-
instructie voor
het aaien van een paard (of ander dier)
|
Schrijfonderwerpen voor groep
5-8
|
|
Genre en doel
|
Mogelijke tekstsoorten en
schrijfonderwerpen
|
Vertelling
Doel:
Reeks gebeurtenissen uit persoonlijke ervaring vertellen |
-
het moment dat
je hoorde/merkte dat Sinterklaas niet bestond (voor oudere kinderen, variant:
op basis van het interviewen van volwassenen)
-
iets dat vorig
jaar gebeurde tijdens het sinterklaasfeest (op school of thuis)
-
ervaringen met
geheimzinnig gedoe bij jou thuis
-
een keer dat je
op een dak bent geklommen (of een andere hoge plek)
|
Verhaal
Doel:
Een onderhoudend verhaal vertellen over een reeks gebeurtenissen |
- verhaal over een probleem waarmee Sinterklaas en/of
Piet te maken kregen en hoe dat afliep (Sint wilde zelf wel eens een cadeau;
Sint kwam vast te zitten in de lift op pakjesavond; Piet was ineens
verdwenen; etc, de kinderen kunnen een lijst met problemen maken) > in
tweetallen bedenken en schrijven
|
Verslag
Doel:
Chronologisch geordend beschrijven van een verschijnsel |
-
historisch: waar
komt het sinterklaasfeest vandaan (en eventueel ook enkele andere
traditionele feesten waarbij mensen elkaar cadeaus geven)
-
historische biografie:
het leven en de betekenis van Sint Nicolaas
-
sinterklaas-rituelen
chronologisch beschrijven (hoe het altijd gaat bij jullie)
|
Beschrijving
Doel:
In deelonderwerpen geordend beschrijven van een verschijnsel |
- onderzoek naar soorten verwarming van huizen en hoe
vervuilend die zijn (kachels, cv, open haarden, elektrische kacheltjes)
- beschrijving van de route die Sinterklaas te paard
moet afleggen vanuit Spanje naar jouw school (gebruik atlassen en Google
maps) en welke obstakels hij dan kan tegenkomen
- onderzoek naar cadeautjes van onder de 5 euro en
hiervan een folder maken
|
Procedure
Doel:
Instrueren en beschrijven hoe je iets moet doen |
-
instructies
voor het maken van een surprise (die je zelf een keer echt gemaakt hebt)
-
recept voor
speculaas of pepernoten
-
instructie voor
het knutselen van iets (dat echt in de klas gedaan is)
-
instructie voor
hoe je met een paard op het dak van jouw huis of school kunt klimmen
|
Verklaring
Doel:
Oorzaken en gevolgen van iets beschrijven |
- hoe komt het dat het Sinterklaasfeest alleen in
sommige landen gevierd wordt?
- gevolgen van teveel pepernoten of marsepein eten
|
Oproep
/ verzoek
Doel:
Een doelgroep motiveren om iets te doen |
-
uitnodiging
voor het sinterklaasfeest op school
-
advertentie met
aanbod voor het ruilen van cadeautjes
-
oproep voor het
werven van hulpsinterklazen en pieten
|
Beschouwing
Doel:
Een kwestie vanuit één of meer gezichtspunten onderzoeken |
- de zwarte piet discussie (beetje gevoelig, alleen
oudere kinderen)
- op welke leeftijd moeten ouders hun kinderen de
waarheid over Sinterklaas vertellen (oudere kinderen)?
- is het goed als kinderen heel veel cadeautjes
krijgen bij Sinterklaas (voors en tegens)?
|
Betoog
Doel:
Standpunt met argumenten onderbouwen |
-
kinderen worden
gek of in de war gemaakt door al die televisieprogramma’s over Sinterklaas
-
kinderen moeten
iets aardigs terugdoen voor Sinterklaas
-
op het dak met
een oude man en een paard is veel te gevaarlijk, alternatieven
|
Respons
Doel:
Je reactie op een boek/film of evenement geven |
- Recensie over een gelezen sinterklaasboek of een
sinterklaasprogramma op de tv
- Wat je dit jaar van de sinterklaasviering vond
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten