Hoe krijg je een groep kinderen
binnen een uur gemotiveerd aan het schrijven, ongeacht hun niveau van
taalvaardigheid?
Daarvoor bestaat een ijzersterke werkwijze onder de naam
‘taalronde’. Deze werkwijze hebben we met collega’s in vele tientallen jaren praktijkwerk
ontwikkeld, eerst op de Taaldrukwerkplaats en later bij de Stichting
Taalvorming. In mijn boeken neemt de taalronde een centrale plaats in. Inmiddels
heeft de taalronde ook een serieuze plek gekregen in meerdere handboeken over
taalonderwijs op de basisschool (zie bijvoorbeeld Portaal, 2014 p 119-120, 226 en 230) en hebben
meerdere pabo’s de werkwijze opgenomen in hun programma. Je kan wel zeggen dat
de taalronde alle onderwijshypes van de afgelopen 40 jaar heeft overleefd!
Leerkrachten die voor het eerst met deze aanpak kennismaken zijn vooral verrast door wat ze hun kinderen ineens zien doen: geïnteresseerd met elkaar praten, en dan zonder aarzeling op hun blaadjes duiken. Zelfs degenen die bij schrijfopdrachten uit de taalmethode meestal beginnen te zuchten of wanhopig om zich heen gaan kijken. Zelfs de zeer zwakke schrijvers. Zelfs de nieuwkomers met weinig taal. En dat is wat je wilt als leerkracht: motivatie, zelfvertrouwen, plezier bij iedereen. Schrijven kan leuk zijn, iedereen kan het leren, dat is wat de taalronde vaak onmiddellijk laat zien.
Het geheim van de taalronde
Tja, wat is het geheim? Het klinkt
bijna magisch. Dat is het natuurlijk niet. Ik ben tot de conclusie gekomen dat
het succes hem zit in de volgende punten:
- De benadering van schrijven als een sociaal
proces waaraan iedereen kan deelnemen (en niet als individueel geploeter
waar je talent voor moet hebben)
- De
praktische, stapsgewijze vorm die in elke groep in een uur gerealiseerd kan
worden (heel fijn voor leerkrachten die zich gestrest voelen door
tijdgebrek!)
- Het uitgangspunt dat alle kinderen genoeg
hebben om over te vertellen, en dat ze daarover dus ook kunnen schrijven
(iets dat in het begin verbazing wekt, maar gaandeweg in de praktijk bewezen
wordt)
Schrijven is in een taalronde het
sluitstuk van een betekenisvol sociaal proces in de kring. Na veel vertellen, vragen
stellen en een lijstje maken schrijven kinderen in de laatste tien minuten van
de taalronde een eerste versie van hun tekst. De schrijfdrempel zakt bij veel van hen een
stuk naar beneden.
In mijn boek vind je in de
eerste hoofdstukken duidelijke beschrijvingen van de stappen in de werkwijze en
de achterliggende bedoeling daarvan.
Schrijven over wat je al weet
Voor leerkrachten kan het
ongewoon zijn om in de schrijfles zoveel te praten. Toch ligt daarin de
sleutel. Het ligt eigenlijk voor de hand en het werkt ook bij volwassenen zo:
vertel eerst eens aan een ander wat je bedoelt, en ga dan pas schrijven.
Dat vertellen is dus essentieel,
maar het is lastig als je niets weet van je onderwerp. Taalrondes drijven dan
ook op onderwerpen waarmee alle kinderen ervaring hebben, en die soms eerst
bijna te gewoon lijken om over te kunnen schrijven. Een voorwerp dat in je
badkamer staat, een plek in de buurt waar je weleens was met andere kinderen,
een keer dat je met veel mensen aan tafel zat. Als je erover begint te
vertellen, en je hoort anderen erover vertellen, gaat het leven en zie je het
voor je. En dan blijk je er gedetailleerd over te kunnen schrijven.
Vertelling groep 4 |
Maar het kan ook gaan over een
onderwerp waar je net veel over hebt geleerd, of waar je zelf toevallig veel
van afweet. Na een bezoek aan het planetarium praten kinderen in de kring met
elkaar over allerlei zaken die ze daar te weten kwamen. Ze halen samen terug
wat er te zien was en verteld werd. Ze maken er een lijstje van. Vervolgens
kiezen ze een van die onderwerpjes om eerst nog eens in tweetallen over te
praten en er dan een korte, informatieve tekst over te schrijven.
Beschrijving groep 4 |
Waarom een taalronde niet genoeg is
Hoe geweldig het ook al is dat
je kinderen ineens met gemak aan het schrijven slaan - voor de ontwikkeling van
schrijfvaardigheid is het niet genoeg om alleen een maandelijkse taalronde in
te plannen. Taalrondes zijn een motiverende eerste stap in het schrijfproces,
met name voor kinderen die nog weinig met plezier geschreven hebben of die
denken dat ze het niet kunnen. Na een
taalronde heb je een stapel eerste versies. Daarmee moet je doorwerken, zoals
ik al beschreef in dit eerdere blog. Dat gebeurt in de eerste plaats door
teksten klassikaal en in tweetallen te bespreken en te herzien. Ook is het
enorm belangrijk om geleidelijk bewust met genres te gaan werken en meer
aandacht te besteden aan instructie daarop en aan specifieke schrijfopdrachten.
Hierop is mijn boek gericht.
Taalrondes geven ruimte om te
leren, zelfvertrouwen, plezier. Op die basis kan schrijfvaardigheid gaan groeien!
Doe mee met mijn webinar!
Op woensdag 21 juni herhaal ik van
14 tot 15 uur en van 19 tot 20 uur mijn gratis webinar over de taalronde en over goed schrijfonderwijs. Als je er weleens meer van wilt weten, doe dan mee, en probeer een collega mee
te krijgen. Een uurtje thuis achter je computer, dat kan iedereen er wel bij
hebben… Misschien motiveert het jou om alleen of samen met collega’s een online
training te gaan volgen rondom mijn boek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten